
Jag sitter här framför min dator och är lite kritisk mot hur vissa arbetar upp en bra svenskatext i grundskolan för att få det högsta betyget. Nu ska jag använda mig av det heliga odrutrycket "ordbajsar". Men så är det för vissa i dag. Att det har glömt hur man ska påvärka någon via en text. De skriver en urusel text med ord som har högre valör en de " vanliga " orden. Dock förstår man ingenting utav texten, finns inte en begriplig mening i det hela. Det finns inget personlig i det hela. Dock känns det som att vissa lärare blir lurade utav det. Ser de svåra orden och får då högre betyg. Visst är det riktigt bra att använda sig utav de svåra orden, men som sagt finns det en gränspå allting. Som grädde är inte gått att äta i för mkt mängder eller ensamt. Man lägger lite grädde på kladdkakan för att den ska få det där lilla extra. Dock är grädden ingenting utan kladdkakan. I det här fallet är kladdkakan självatanken och det personliga i texten som man utvecklar. De svårta orden är grädden, de man kryddar på för att nå det högsta betyget.
Jag klagar absolut inte på att vi använder svåra ord. Men det känns som att vissa harglömt bort vad det är som får en att intressera sig utav texten. Det är ju som sagt själva tanken och ideén bakom det hela. Jag tycker att vi har börjat rikta oss mer åt de svåra orden en att utveckla alla tankar. Det som får en människa att villja läsa en text. Att inte sluta läsa efter 2 meningar. Vi borde utveckla våra texter mer personligt. Om vi alla skulle använt oss av svåra ord, vem hade dåfått till en personligtext. Dessutom hade inte de svåra orden varit något sp. Grädden skulle förlora sitt syfte. Det som ska krydda till allting äter då upp det absolut bästa.
Snälla lärare som ser till de svåra orden, läs mellan raderna nästa gång.
Meningarna skapar uttrycket, inte orden. Alla ord måste tillsammans passa. vissa är mjukare i kanterna, andra är hårdare, men tillsammans är de perfekta. Som ett pussel, ingen bit är lika. Dock skapar de något tillsammans som inga andra pusselbitare hade kunnat skapa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar